کاربردهای جدید بالینی روشهای نجومی در ارزیابی اختلالات بینایی

روشی که ستاره شناسان برای دیدن  واضح اجسام در دور دست در فضا بکار می برند دراین تحقیق به عنوان رویکردی جدید برای اندازه گیری و اصلاح ناهنجارهای بصری بکار گرفته شد.

 شماره ی اکتبر مجله ی  بینایی سنجی وعلوم  بینایی Optometry and Vision Scienceکه مجله ی  رسمی آکادمی بینایی سنجی آمریکا است، نسخه ی اخیر خود را بروی تحقیقات انکسار جبهه ی موج و اصلاح دید متمرکز کرده است. دراین نسخه ی اختصاصی تحقیقات جدیدی که از  آنالیز جبهه ی  موج برای ارزیابی دقیق انحرافات مرتبه ی بالاتر بینایی استفاده کرده اند، ارائه شده است.

پرفسور آنتونی آدامز مدیر تحریریه ی مجله ی مذکور می گوید: ما همکنون در مرحله ای هستیم  که پزشکان در جستجوی روشهای جدید برای کمک به رفع اختلالات بینایی بیماران هستند و محققان بالینی  تلاش می کنند مزایای کلینیکی اصلاح انحرافات بینایی را ارزیابی کنند، اینکار فراتر از تجویزهایی  است که باید در 100 سال آینده بهبود یابد.

تجزیه وتحلیل جبهه ی موج از تلسکوپ تا مطب چشم پزشکی

در این شماره ی  ویژه از مجله ی بینایی سنجی و علوم بینایی 16 مقاله ی اصلی با موضوع  استفاده ی بالینی از تجزیه  و تحلیل جبهه ی موج در بینایی سنجی ارائه شده است. موضوع این شماره  از مجله گردآوری  پیشتازان در این زمینه از تحقیق است که به اندازه گیری جبهه ی موج بینایی پرداخته اند و از آن به عنوان برنامه های بالقوه ی کاربردی در تصحیح بینایی استفاده کردند.

علم اپتیک جبهه ی موج از نجوم منشاء گرفته است وابزاری برای اندازه گیری وتصحیح  اعواج جوی در تصاویرستارگان است. در طی دو دهه ی گذشته، محققان بینایی سنجی درحال بررسی استفاده از آنالیزجبهه ی موج برای ارزیابی  اختلالات مرتبه ی بالاتردر بینایی هستند که  درتمام چشم ها وجود دارد. شماره ی اخیر این مجله نمایی کلی از استفاده از تکنیک های تجزیه وتحلیل جبهه ی موج درجهان را نشان می دهد.

انحراف سنجی جبهه ی موج نشان می دهد اینروش برای ارزیابی  و درمان طیف وسیعی از مشکلات چالش برانگیز بینایی مانند آب مروارید، بیماریهای چشمی دیابت و جراحی انکساری قرینه موثر خواهد بود.

 متخصصان چشم دربرخی تنطیمات درحال حاضر از این روش برای تعریف طیف وسیعی از  اختلالات بینایی – فراتر از نزدیک بینی معمولی، hyperopia(نزدیک بینی و دوربینی ) و استیگماتیسم- استفاده می کنند. محققان بالینی موفقیتهایی در استفاده از  این انواع  جدید اصلاح دید در انحرافات بینایی مرتبه ی بالاتر بدست آورده اند.

تکینک های جدید و ارزیابی هدفمند و جامع بینایی

تکنیک آنالیز جبهه ی موج به متخصصان چشم برای درک بهتر طیف وسیعی از مشکلاتی که در معاینات  روزانه  با آن روبرو هستند از جمله  تغییرات  کارکردی بینایی مرتبط با افزایش سن، استفاده از عینک و سایر بیماریها کمک کرده است. تجربه ی درحال رشد دراین زمینه  سوال برخی از فرضیات گذشته است که منجر به اصلاحات بیشتر درعلم اپتیک جبهه ی موج گردید.

از این گذشته، بزرگترین موفقیت ها دراستفاده ی کلینیکی از آنالیز جبهه ی موج در تصحیح بیماریهای چشمی مرتبط یا نقص گسترده ی  چشمی مانند keratoconusیا قوز قرنیه که نوعی انحراف قرینه است، بدست آمده است. در برخی موارد، تصحیح  بینایی برای چشم هایی با اختلالات ظریف که بوسیله ی آنالیز جبهه ی موج تشخیص داده می شود نیاز به طراحی ابزارهای اصلاح کننده ی جدید دارد.

همچنان که استفاده از تکینک آنالیز جبهه ی موج در اپتیومتری درحال بلوغ است ممکن است ما به مرحله ای برسیم که دیگر لازم نباشد از بیمار پرسیده شود کدام لنز برای او بهتر است.

دکتر آدامزمی گوید: پیشرفت سریع تکنولوژیها موجب می گردد اندازه گیریهای ما قابل اعتماد، هدفمند و جامع باشند و ما را به تصحیح بینایی بهتری هدایت کرده و نظارت براصلاح دید را آسان تر نماید، علاوه بر این سبب می شود پزشکان بروی مطالب دیگری تمرکز کنند که از نظر جنبه های درمانی به همین  اندازه مهم هستند نظیر : اثربخشی، راحتی، آسایش ، هزینه و دردسترس بودن درمانهای جدید و پیشرفته در تمام نقاط جهان.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/283019.php